Pengaplikasian pendekatan pembelajaran bahasa.
-Berpusatkan murid
-Berdasarkan bahan
-Pembelajaran berasaskan projek
-Pembelajaran berasakan masalah
(1) Berpusatkan murid
-Pelajar sebagai pemain utama dalam proses P&P.
-Pelajar digalakkan untuk melibatkan diri secara aktif dalam setiap sesi pembelajaran.
-Guru hanya bertindak sebagai fasilitator atau pemudah cara.
-Komunikasi dua hala berlaku dalam proses ini.
-Pelajar bebas untuk bertanya dan memberikan pandangan.
-Teknik perbincangan dilaksanakan untuk memupuk sikap bekerjasama dan toleransi antara pelajar.
-Guru berpeluang untuk berinteraksi dan mengesan kelemahan pelajar di peringkat awal lagi.
(2)Berdasarkan bahan
-Memberi penekanan kepada penggunaan alat bantu mengajar (ABM).
-ABM terbahagi kepada dua iaitu bahan pengajaran dan bahan pembelajaran.
-Bahan pengajaran ialah semua bahan yang digunakan oleh guru dalam pengaplikasian pengajaran manakala bahan pembelajaran pula semua bahan yang disediakan oleh guru kepada pelajar.
-ABM membantu pembelajaran pelajar menjadi lebih mudah.
-Bahan bantu mengajar digunakan bertujuan untuk memudahkan pelajar memahami isi pelajaran dengan lebih mudah dan berkesan.
-Penggunaan ABM juga dapat meningkatkan minat dan kefahaman pelajar.
-Guru mestilah menguasi penggunaan ABM untuk mengelakkan masa terbuang dan mengelakkan isi pelajaran utama tidak dapat disampaikan kepada pelajar.
(3)Berasaskan projek.
-Definisi: proses pembelajaran yang berfokuskan kepada tugasan amali secara sistematik dalam masa tertentu.
Biasanya melibatkan kutipan serta analisis data dan persediaan satu laporan yang betul.
-Boleh dijalankan secara individu atau kumpulan sekaligus dapat mewujudkan komunikasi positif antara pelajar.
-Penilainnya dijalankan pada setiap tahap proses hingga ke tahap hasil yang siap.
-Interaksi guru-murid yang berupa bimbingan dan perunding pada setiap tahap proses.
-Guru menjelaskan prosedur pelaksanaan yang lengkap.
-Proses ini melibatkan pengumpulan bahan,maklumat,data,memproses maklumat dan data,pelaporan hasil dan refleksi kendiri.
(4)Berpusatkan masalah.
-Dilaksanakan dengan penyeliaan guru.
-Boleh dilakukan secara kumpulan atau individu.
-Pelajar harus dapat mengatasi rintangan untuk mencapai matlamat.
-
No comments:
Post a Comment